Kod | NA-S1P |
---|---|
Jednostka organizacyjna | Wydział Nawigacyjny |
Kierunek studiów | Nawigacja |
Forma studiów | Stacjonarne |
Poziom kształcenia | Pierwszego stopnia |
Profil studiów | praktyczny |
Limit miejsc | 210 |
Czas trwania | 4 lata |
Wymagany dokument | |
Zadaj pytanie |
Celem prowadzonego na kierunku Nawigacja kształcenia jest uzyskanie przez absolwenta kwalifikacji pierwszego stopnia oraz przygotowanie do bezpiecznej pracy na statku w charakterze oficera nawigatora na poziomie operacyjnym i zarządzania. Realizacja tak postawionego celu uwzględnia postęp w dziedzinie nauk inżynieryjno-technicznych i dyscyplinie inżynieria lądowa i transport. Proces kształcenia zapewnia studentom szerokie podstawy wiedzy z nautyki i innych powiązanych dziedzin nauki, pozwalające na elastyczność w dokonywaniu wyboru drogi kariery zawodowej. Ukończenie studiów według zatwierdzonego programu zapewnia uzyskanie wiedzy potrzebnej do dalszego rozwoju zawodowego i naukowego. Ma na celu dostarczenie umiejętności niezbędnych do zatrudnienia w sektorze gospodarki morskiej, przede wszystkim w żegludze międzynarodowej. Rozwijanie umiejętności wykorzystania matematyki, nauki i wiedzy inżynierskiej pozwala osiągnąć nadrzędne cele programu, jakimi są: wskazanie drogi naukowej w inżynierii nawigacji, wdrożenie w proces naukowy i promowanie umiejętności krytycznego myślenia. Celem kształcenia jest również rozwijanie umiejętności projektowania systemów, ich elementów lub procesów technicznych poprzez skuteczne łączenie zawodowej wiedzy teoretycznej z praktyką. Rozwój odpowiedzialności zawodowej, w tym etycznej postawy w zawodzie, uświadomienie obowiązków wobec społeczeństwa i środowiska stanowią dalsze nierozerwalne cele kształcenia. Efekty uczenia się i program nauczania na kierunku Nawigacja muszą spełniać również wymagania zawarte w Rozporządzeniu Ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej w sprawie programów szkoleń i wymagań egzaminacyjnych w zakresie kwalifikacji zawodowych marynarzy oraz wymagania Międzynarodowej Konwencji w Sprawie Norm Szkolenia, Wydawania Świadectw i Pełnienia Wacht dla Marynarzy (STCW 78/95) oraz wymagania Unii Europejskiej zawarte w regulacji EMSA (European Maritime Safety Agency). Najważniejszymi kompetencjami ogólnymi absolwenta studiów pierwszego stopnia na kierunku Nawigacja są:
- demonstrowanie podstawowej wiedzy z zakresu nauk technicznych;
- posiadanie umiejętność analizy i syntezy;
- posiadanie umiejętności zarządzania informacją (wykazuje umiejętność pobierania i analizowania informacji z różnych źródeł);
- posiadanie umiejętności badawcze i umiejętność rozwiązywania problemów, bycie kreatywny;
- posiadanie zdolność do stosowania wiedzy w praktyce;
- praktyczna wiedza na temat zawodu;
- wykazywanie inicjatywy i przedsiębiorczości w zdobywaniu pozycji na rynku pracy;
- znajomość technologie informatycznych;
- umiejętność planowania zadań, przygotowywania i zarządzania projektami;
- znajomość języka angielskiego, w tym zawodowego języka technicznego;
- wykazywanie umiejętności autonomicznej pracy, zdolność uczenia się, rozumienie potrzebę rozwoju zawodowego; krytyczna ocena własnych umiejętności i identyfikacja braków;
- posiadanie zdolność adaptacji do nowych sytuacji zdobywaną w trakcie praktyk zawodowych;
- demonstrowanie umiejętność pracy zespołowej, podejmowania decyzji i przywództwa;
- umiejętność właściwej komunikacji w zakresie działalności zawodowej;
- umiejętność współpracy w zespole interdyscyplinarnym i międzynarodowym;
- posiadanie świadomości i uznanie różnorodności i wielokulturowości zawodu, zrozumienia kultur i zwyczajów innych krajów;
- rozumienie znaczenia reguł kodeksu zawodowego i postawy etycznej w zawodzie.
Ponadto, należy wskazać, iż absolwent kierunku nawigacja posiada następujące kompetencje szczegółowe, charakterystyczne dla kształcenia na tym kierunku studiów i poziomie:
- posiada niezbędną wiedzę i umiejętności z przedmiotów ścisłych, technicznych oraz przyrodniczych;
- demonstruje rozległą wiedzę teoretyczną i praktyczną w dziedzinie technicznych systemów stosowanych we współczesnej żegludze;
- posiada umiejętność rozumienia problemów nawigacyjnych i wyodrębniania w nich istoty zagadnienia, z uwzględnieniem aspektów technicznych i prawnych;
- potrafi rozwiązywać zaawansowane problemy związane z żeglugą i transportem morskim, w tym z przygotowaniem i realizacją planu podróży, planu ładunkowego i operacji statecznościowo wytrzymałościowych, wykorzystując do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne;
- posiada wiedzę z zakresu międzynarodowego prawa drogi morskiej, prawa morskiego i ochrony środowiska oraz potrafi stosować ją w praktyce;
- w aspekcie zarządzania ryzykiem operacyjnym floty handlowej stosuje ze zrozumieniem wymagania Międzynarodowego Kodeksu Zarządzania Bezpieczeństwem Statku;
- zna procedury postępowania w sytuacjach rutynowych i awaryjnych zgodnych ze standardami wyznaczonymi przez Międzynarodową Organizację Morską oraz wynikającymi z dobrej praktyki morskiej;
- w sytuacjach zagrożenia i awaryjnych potrafi właściwie reagować i odpowiedzialnie wykonywać przydzielone zadania;
- wykorzystuje techniki informatyczne w praktyce żeglugowej, w szczególności w systemach nawigacyjnych, hydrometeorologicznych, informacyjnych, bezpieczeństwa, telekomunikacji, ładunkowych, statecznościowych, konstrukcyjnych i wytrzymałościowych;
- posiada umiejętność wydobywania informacji jakościowych z danych ilościowych, wykonuje pomiary, obliczenia i symulacje komputerowe, interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga z nich wnioski;
- posiada wiedzę na temat transferu technologii, trendów rozwojowych w nawigacji, infrastrukturze i transporcie morskim;
- potrafi dokonać wstępnej oceny ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich;
- biegle posługuje się zawodowym językiem angielskim;
- posiada praktykę morską (marynarską, nawigacyjną, radarową, manewrową) zdobytą na statkach szkolnych oraz handlowych w żegludze międzynarodowej.
Wskazane powyżej kluczowe kompetencje absolwenta studiów pierwszego stopnia na kierunku Nawigacja wskazują, że cechą wyróżniającą koncepcję kształcenia na tym kierunku jest ukierunkowanie celów kształcenia na potrzeby floty handlowej i szeroko rozumianej gospodarki morskiej. Należy pod tym rozumieć kształcenie przyszłych oficerów nawigatorów na potrzeby transportu morskiego, które odbywa się w ścisłej współpracy z interesariuszami zewnętrznymi między innymi z armatorami i administracją morską. Absolwenci tego kierunku oprócz wiedzy teoretycznej uzyskują także specjalistyczne umiejętności praktyczne, które zdobywają na zajęciach laboratoryjnych oraz w trakcie odbywania praktyk studenckich: 3 miesiące na statkach UMG oraz do 6 miesięcy w trakcie trwania semestru 7 studiów na statkach floty handlowej.
.